Boeing i WestJet poinformowali wczoraj (3 września), że kanadyjska linia kupuje 67 kolejnych samolotów amerykańskiego producenta, zwiększając tym samym liczbę zamówionych maszyn do 123. W najbliższych latach przewoźnik planuje znaczną rozbudowę floty oraz siatki połączeń krajowych jak i międzynarodowych. To największe zamówienie kanadyjskiej linii w historii bezpośrednio złożone w Boeingu.
Zamówienie WestJet, które w czerwcu zostało wymienione jako niezidentyfikowane na stronie Boeinga poświęconej zamówieniom i dostawom, obejmuje 60 B737-10 MAX z opcją na 25 kolejnych maszyn tego typu oraz siedem Dreamlinerów B787-9 wraz z opcjami na kolejne cztery samoloty tego typu.
- Dzięki dodaniu tych samolotów WestJet ma największy portfel zamówień spośród wszystkich linii lotniczych w Kanadzie i podwoi swoją flotę Dreamlinerów, co stanowi podstawę naszych planów rozwoju i naszego zaangażowania w zapewnienie Kanadyjczykom przystępnych cenowo opcji podróży oraz ekscytujących ścieżek kariery dla naszych pracowników. Te wysoce wydajne i komfortowe samoloty mają kluczowe znaczenie dla rozwoju i odnowy naszej floty, a także znacznie poprawią nasze zużycie paliwa - powiedział Alexis von Hoensbroech, prezes i dyrektor generalny WestJet.
Od momentu rozpoczęcia działalności trzema B737-200 w 1996 r., WestJet powiększył swoją flotę w całości dostarczoną przez Boeinga do ponad 150 samolotów, w tym B737 MAX i B787-9 Dreamliner. WestJet obsługuje zarówno samoloty B787 Dreamliner, jak i 737 MAX na trasach długodystansowych, a dzięki najnowszemu zamówieniu przewoźnik powiększy swoją flotę o siedem B787-9, które łączą Kanadyjczyków z miejscami docelowymi w Europie, Azji i Ameryce Łacińskiej.
- Jesteśmy zaszczyceni, że WestJet po raz kolejny zaufał Boeingowi, dokonując znacznej inwestycji, która opiera się na naszej trzydziestoletniej współpracy i umacnia ich flotę na kolejne dziesięciolecia. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wspierania ekscytującego rozwoju WestJet, który wykorzystuje samoloty 737 MAX i 787 Dreamliner, aby obsługiwać jeszcze więcej pasażerów z dużą wydajnością i komfortem - powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalna Boeing Commercial Airplanes.
B737-10 MAXJak reklamuje maszynę sam producent, B737-10 ma być najtańszym pod względów kosztów w przeliczeniu na miejsce samolotem wąskokadłubowym, jaki kiedykolwiek był produkowany. Samolot będzie mógł przewozić do 230 pasażerów, czyli o 10 więcej niż wynosi maksymalna pojemność wariantu MAX 9. Nowy MAX 10 będzie napędzany silnikami CFM LEAP-1B, podobnie jak wszystkie inne wersje MAX-ów. Na razie jednak wciąż nie wiadomo kiedy dokładnie samolot otrzyma
certyfikat typu od FAA. Choć zagraniczne media branżowe wskazują na pierwszy kwartał 2026 r.
Flota kanadyjskiej liniiFlota WestJet należy do najmłodszych wśród przewoźników północnoamerykańskich, a jej średni wiek wynosi około 10 lat. Składa się ona ze 157 boeingów: 36 B737-700, 55 B737-800, 56 B737 MAX 8, trzech B737-800BCF oraz siedmiu B787-9 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 123 maszyn: 14 boeingów B737 MAX 8, 102 B737 MAX 10 oraz siedmiu B787-9. WestJet posiada także spółkę WestJet Encore, której flota składa się z 35 de havillandów canada DHC-8 Dash 8-400.